Popular

KLAMBI KL – Rakan Usahawan PUNB

Mempunyai minat yang mendalam dalam industri fesyen telah mendorong pengasas jenama pakaian wanita iaitu Encik Fadzlan Nor menubuhkan empayar perniagaannya dibawah jenama KLAMBI KL.

Mula ditubuhkan pada 2015, KLAMBI KL menampilkan gabungan koleksi pakaian yang diinspirasikan dari pakaian tradisi Melayu seperti Kurung Kedah yang dipadankan dengan pareo moden mudah pakai namun masih mengekalkan keselesaan, kesederhanaan serta sesuai dipakai oleh wanita di pelbagai peringkat umur.

Menurut Fadzlan, pada awal penglibatan pembukaan KLAMBI KL amat sukar kerana tidak mempunyai hala tuju yang tepat ekoran kurangnya ilmu pengetahuan dalam perniagaan. Keadaan itu menyebabkan beliau terpaksa berhadapan dengan pelbagai cabaran sebelum selesa dengan kejayaan yang dicapai seperti hari ini. “Dalam perniagaan, kita perlu mempunyai ilmu,” kata Fadzlan.

Walau bagaimanapun, bagi Fadzlan itu semua adalah suatu pengalaman dan pengajaran bermakna yang menjadikan beliau lebih fokus dalam merancang strategi perniagaan. Justeru, berdasarkan apa yang pernah dilalui, Fadzlan amat menyarankan kepada para usahawan untuk mengambil inisiatif menimba ilmu perniagaan selengkap mungkin dan rajinkan diri mengkaji keadaan pasaran semasa sebelum memulakan perniagaan.

Sebagai seorang usahawan, Fadzlan juga tidak terlepas dari diuji terutama ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang dilaksanakan akibat penularan wabak COVID-19. Walaupun sudah dijangka, namun perniagaannya amat terkesan apabila mengalami hasil jualan yang menurun secara drastik memandangkan tidak boleh beroperasi secara fizikal. Pada ketika itu, beliau perlu memikirkan inisiatif lain untuk menghabiskan stok sedia ada bagi menampung semula modal yang telah dikeluarkan. Lebih membimbangkan apabila pelanggan juga lebih berhati-hati dalam berbelanja dan kurang untuk membeli pakaian sepanjang tempoh itu.

KLAMBI KL bernasib baik kerana selain dari perniagaan secara fizikal, Fadzlan juga telah mewujudkan perniagaan secara dalam talian dalam usaha memastikan kelangsungan perniagaan. Melalui platform digital, Fadzlan bersama kru giat merangka beberapa strategi promosi bagi menarik perhatian pelanggan. “Antara yang dilakukan adalah menawarkan harga jualan yang lebih murah, pemberian baucar kepada pelanggan yang telah membeli sebagai langkah memastikan mereka terus berminat untuk mendapatkan koleksi pakaian KLAMBI KL dan meningkatkan kualiti produk serta perkhidmatan pelanggan kami,” jelas beliau. Fadzlan bersyukur kerana langkah diambil sedikit sebanyak telah membantu perniagaannya untuk mengharungi saat getir itu.

Fadzlan tidak menafikan bahawa persaingan dalam perniagaan terutama industri fesyen ini amat tinggi walaupun pasarannya amat meluas. Beliau perlu memastikan KLAMBI KL mampu berdaya tahan dan berdaya saing tidak kira apa jua cabaran dan halangan yang dihadapi. Setakat ini, jenama KLAMBI KL telah pun mempunyai portal beli-belah sendiri dikenali sebagai KLAMBI KL selain telah memasuki platform e-dagang seperti Shopee dan ZALORA. KLAMBI KL juga aktif menggunakan Facebook dan Instagram bagi memperkenal dan mempromosi koleksi terbaru mereka. Langkah ini mendekatkan lagi hubungan dengan pelanggan di samping memudahkan mereka mendapatkan maklumat terkini tentang KLAMBI KL.

Berbicara mengenai perancangan masa hadapan, KLAMBI KL memperkenalkan sistem ‘dropship’ bagi membuka peluang kepada mereka yang ingin bergelar usahawan. Fadzlan mencari mereka yang sentiasa bersedia untuk mengharungi liku-liku dunia perniagaan, positif walaupun berdepan dengan kesukaran dan tidak mudah mengalah.

AYAQ WORLD – Rakan Usahawan PUNB

Berbekalkan pengalaman berniaga jus mangga di pasar malam secara sambilan dengan modal permulaan sebanyak RM500, Siti Aisyah Kamaruddin berjaya membuktikan bahawa dengan usaha yang gigih, beliau mampu mengecapi kejayaan apabila kini bergelar Pengarah Urusan Kumpulan Ayaq World, sebuah jenama pengeluar minuman buah-buahan yang menjadi pilihan ramai.

Aisyah mula menceburi bidang perniagaan pada 2011 dengan berniaga jus mangga di tapaktapak bazar jualan sekitar Kuala Lumpur. Jelas wanita lulusan bidang perakaunan ini, beliau bersyukur apabila jualan jus mangganya saban hari mendapat sambutan menggalakkan dan dari situ tercetus idea untuk menghasilkan jus mangga botol berbanding sebelum ini yang hanya dibungkus dalam plastik. Idea dan inovasi yang dipraktikkan ini dan ditambah pula sokongan dari suami dan ahli keluarga, ia menaikkan lagi semangat beliau untuk terus mengembangkan perniagaan ke peringkat yang lebih tinggi. Akhirnya, pada 2014, Siti Aisyah telah menubuhkan syarikat Ayaq Mangga yang menjual produk jus mangga segar dan asli.

Dalam kejayaan, pasti ada cabaran dan Siti Aisyah tidak terkecuali. Masih segar diingatannya apabila jus mangga yang dihasilkan telah rosak disebabkan masalah peti sejuk penyimpanan jus tidak dapat berfungsi dengan baik. Sungguhpun begitu, beliau tidak putus harapan dan menjadikan ia sebagai suatu pengajaran dan pengalaman untuk memastikan produk dihasil dapat dijaga dengan baik sehinggalah sampai ke tangan pelanggan.

“Bahkan, hari demi hari saya sentiasa bersemangat. Untuk mengekalkan kualiti produk perniagaan, saya perlu memastikan bekalan mangga yang diperoleh dari seluruh Malaysia dan Thailand segar serta berkualiti agar keenakan jus mangga tersebut dapat dikekalkan,” ujarnya.

Dengan permintaan yang kian meningkat daripada pelanggan, ia sekali gus telah menyuntik semangat Siti Aisyah untuk melangkah lebih jauh dalam mengembangkan jenama Ayaq Mangga. Pada 2017, beliau telah mengambil keputusan untuk menukar nama Ayaq Mangga kepada Ayaq World Sdn Bhd (AWSB). Ini kerana beliau tidak mahu perniagaannya hanya tertumpu kepada penjualan jus mangga semata-mata sebaliknya ingin dikenali sebagai pengeluar minuman jus dalam botol yang berasaskan buah-buahan sebenar. Kini, AWSB menawarkan 8 perisa jus berbeza selain mangga iaitu katira, mata kucing, jagung, durian belanda, teh hijau, nanas, limau nipis dan kedondong.

Penerima anugerah NONA Best Young Entrepreneur Award 2018 ini tidak pernah mendabik dada dengan kejayaan yang dimilikinya sekarang, malah beliau berusaha mencipta peluang perniagaan kepada mereka yang berminat untuk menjadi agen jualan secara dalam dan luar talian bagi menambah pendapatan. Langkah ini secara tidak langsung dapat memperluaskan lagi pasaran minuman jus Ayaq World di seluruh Malaysia. “AWSB kini dalam perancangan memasuki pasaran luar negara seperti Brunei, Singapura dan China,” akhiri beliau.

SUFFY DAIRY – Rakan Usahawan PUNB

Siapa sangka idea untuk menceburi bidang perniagaan berasaskan susu tercetus apabila pemiliknya, Sofian bin Tajuddin mendapati ada dalam kalangan keluarga dan rakan-rakannya menyuarakan kesukaran untuk mendapatkan susu keluaran Muslim yang bersesuaian bagi golongan kanak-kanak. Bermula dari situ, bekas jurutera ini telah berusaha mencari kaedah dan formula susu terbaik untuk kanak-kanak. Ikuti temu bual bersama saudagar susu ini!

S:        Ceritakan bagaimana permulaan anda menceburi bidang perniagaan?
J:
       Sebelum saya menceburi bidang perniagaan, saya merupakan seorang jurutera dalam sektor  perkilangan. Selepas lebih 18 tahun dalam bidang kejuruteraan, pada 2009 saya bersikap realistik dengan membuat keputusan nekad berhenti kerja atas tiket Volutery Surrender Scheme (VSS) untuk menceburi bidang perniagaan.

Saya mencabar diri sendiri untuk mencuba sesuatu yang baru iaitu perniagaan tenusu, yang mana saya telah dapati sukarnya untuk mendapatkan susu kanak-kanak keluaran Muslim. Ini kerana saya percaya bahawa perniagaan tenusu ini mampu berkembang maju dan mendapat permintaan tinggi. Akan tetapi, nasib tidak menyebelahi saya apabila perniagaan yang saya telah jalankan berakhir dengan kegagalan selepas tiga tahun beroperasi.

Oleh yang demikian, pada 2012, saya telah memutuskan untuk bekerja ‘makan gaji’ semula sebagai seorang pegawai pemasaran di sebuah syarikat swasta. Di sinilah bermulanya langkah saya mempelajari tentang selok belok pemasaran, pembukaan pasaran baru dan teknik perniagaan. Segala ilmu yang diperolehi saya praktikkan sehinggalah tertubuhnya Suffy Dairy Group Sdn Bhd sehingga ke hari ini.

S:        Kongsikan produk atau perkhidmatan yang SUFFY tawarkan?

J:       Di Suffy Dairy Group, kami mengeluarkan produk susu formula berasaskan susu kambing dan lembu untuk kanak-kanak dan kini telah menambah produk tenusu, minuman tenaga dan coklat malt untuk golongan dewasa dan warga emas juga. Semua produk keluaran muslim Bumiputera di bawah jenama SUFFY dan mempunyai sijil HACPP dan halal Malaysia.

Antara produk yang ditawarkan oleh SUFFY adalah BGenius (susu lembu untuk 1-3 tahun), Annis Nutritious (susu lembu untuk 1-3 tahun), Suffy Goat (susu kambing untuk 1-3 tahun), Pure Goat (susu kambing untuk 1-3+ tahun), Suffy Activated (minuman protein yang diperkaya dengan vitamin, mineral dan taurine untuk aktif bersukan) dan Fitt Up (serbuk minuman berperisa coklat yang sesuai untuk semua lapisan umur).

Produk-produk ini boleh didapati secara dalam talian di portal dan akaun rasmi Shopee SUFFY atau melalui ejen pengedar dan pemborong di seluruh Malaysia.

S:        Apakah keunikan produk keluaran SUFFY?

J:       Keunikan produk SUFFY adalah penggunaan formula tertentu bagi setiap produk keluarannya. Bagi susu BGenius (susu lembu untuk 1-3 tahun), ia diformulasi dengan B3 iaitu Brilliant (mengandungi DHA yang merupakan antara kompenen utama dalam otak untuk membantu perkembangan otak kanak-kanak), Boost (dirumus istimewa dengan Prebiotik dari FOS dan Manna untuk membantu meningkatkan sistem penghadaman si manja) dan Balance (membantu memenuhi keperluan nutrisi seimbang yang membantu si manja membesar dengan lebih baik). Susu ini juga mempunyai khasiat tambahan sebenar daripada buah kurma dan juga madu.

Manakala bagi SUFFY Goat yang merupakan susu kambing asli tanpa gula tambahan (sukrosa), ia diformulasikan dengan tambahan makanan-makanan sunnah dan berkhasiat seperti delima, madu, kurma dan kolagen rumpai laut. Ia mempunyai khasiat yang tinggi untuk membantu tumbesaran dan memperbaiki pelbagai masalah kesihatan.

Bagi SUFFY Annis Nutritious pula, ia mempunyai formulasi Tri-Guide yang mengandungi campuran bahan-bahan istimewa seperti DHA, Prebiotik dari FOS, L-Lysine dan rantaian sederhana Triglyceride@MCT untuk menyokong meningkatkan perkembangan kanak-kanak terutamanya yang mempunyai perut sensitif dan kurang selera makan.

S:        Bagaimana SUFFY melihat persaingan perniagaan pada hari ini?

J:       Meskipun terdapat persaingan yang sengit dalam pasaran susu di Malaysia, saya melihat itu adalah sesuatu perkara yang sihat. Kunci utama adalah SUFFY sentiasa mencipta inovasi untuk mempelbagaikan lagi produk, mengekalkan kualiti yang terbaik untuk kepuasan pelanggan dan penggunaan teknik pemasaran yang kreatif untuk menarik perhatian pelanggan.

Selain itu, SUFFY juga dalam usaha melakukan penambahbaikan promosi dan pemasaran di platform media sosial bagi meningkatkan keupayaan penjualan yang lebih maksimum kerana kini boleh dikatakan semua orang mempunyai akaun media sosial dan penggunanya adalah dari pelbagai peringkat umur serta tanpa batas sempadan dan masa.

S:        Apakah cabaran dan pencapaian terbesar SUFFY?

J:       Meskipun pelbagai cabaran perlu dilalui sebelum mengecapi kejayaan, saya tidak pernah menyesal meneroka bidang yang dipilih. Antara cabaran terbesar dalam industri ini adalah pengawalan sumber dan harga bahan mentah utama iaitu susu. Adakalanya pengimport susu kambing SUFFY dari Belanda dan susu lembu dari New Zealand tidak mempunyai bekalan bahan mentah yang mencukupi dan kadar kenaikan harga yang tidak menentu.

Manakala cabaran lain adalah SUFFY terpaksa berhenti mengeksport produk ke pasaran antarabangsa sejak penularan wabak COVID-19. Mendalami proses mengeksport produk ke luar negara juga merupakan sebuah cabaran yang besar. Sepanjang proses tersebut, banyak perkara yang perlu dipelajari dan difahami sebelum produk dieksport ke sesebuah negara. Sebagai contoh, syarat kemasukan produk, harga serta kajian pasaran dan citarasa penduduk di negara berkenaan.

Sememangnya bukan mudah untuk mengharungi cabaran yang mendatang, namun kejayaan tidak datang bergolek. Semuanya memerlukan usaha dan semangat yang jitu. Berkat kegigihan tersebut, SUFFY pernah memenangi beberapa anugerah antaranya Anugerah Digital Free Trade Zone (DFTZ) sebagai pengeksport kali pertama dan tersenarai dalam buku Future of Asean, 50 Success stories of Digitalisation of Asean MSMEs pada 2018, Anugerah “Asean Business Award” (Digitalized MSME) 2019 di Bangkok yang merupakan satu-satunya wakil tunggal dari Malaysia dan Anugerah LANG INTERNATIONAL – Corporate Titan Awards 2020.

S:        Nasihat atau kata-kata semangat kepada orang ramai yang ingin memulakan perniagaan yang sama?

J:       Untuk memulakan perniagaan yang sama, pastikan anda benar-benar minat dengan apa yang anda lakukan. Anda hendaklah melakukan kajian terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk menceburi bidang ini. Saya juga terbuka jika ada yang ingin mendapatkan tunjuk ajar dan nasihat bagi perniagaan seperti ini. Insha Allah.

HNH CONSTRUCTION & SERVICES SDN BHD – Rakan Usahawan PUNB

Kecekalan dan ketabahan, kesabaran serta keyakinan adalah antara kunci kejayaan HNH Construction & Services Sdn Bhd, yang merupakan pengeluar dan pengedar alat pemadam kebakaran.

Syarikat yang terletak di Ayer Keroh, Melaka itu ditubuhkan pada 2014 oleh pengasasnya iaitu Mohd Nor bin Azmi. Seperti  perniagaan yang lain, HNH Construction & Services turut mengalami pelbagai dugaan dan cabaran sejak penubuhannya.

Pengasas HNH Construction & Services Sdn Bhd, Mohd Nor bin Azmi.

“Persaingan yang sengit dan modal pusingan terhad adalah antara cabaran yang dihadapi pada awalnya. Namun, dengan usaha, di samping sokongan dan bantuan pembiayaan daripada pihak seperti Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB), Alhamdulillah, syarikat berjalan dengan baik,” kata Mohd Nor.

Jelas Mohd Nor, sebelum produk dipasarkan, syarikat perlu mendapatkan kelulusan daripada Institut Piawaian dan Penyelidikan Perindustrian Malaysia(SIRIM) dan menjalani beberapa siri ujian bagi memenuhi piawaian yang telah ditetapkan. Setelah enam tahun ditubuhkan, HNH telah berjaya mencapai peningkatan dari aspek kegiatan dan perkembangan perniagaannya.

Pada masa yang sama, syarikat juga berusaha memasarkan alat pemadam kebakaran kepada hampir 1,500 kontraktor bomba yang berdaftar dengan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) di seluruh Negara. 

Walaupun sudah maju jika dibandingkan sewaktu HNH Construction & Services mula ditubuhkan, syarikat masih perlu bersedia dalam menghadapi pelbagai cabaran semasa seperti perubahan harga dan persaingan yang semakin mencabar.

Selain sibuk dengan urusan perniagaan, Mohd Nor tidak pernah lokek untuk berkongsi ilmu pengetahuan berkaitan isu keselamatan bagi mereka yang memerlukan perhidmatannya.

“Kami cuba membantu sebaik mungkin melalui taklimat-taklimat yang diberikan selain bimbingan dan dorongan tentang kepentingan memiliki alat pemadam kebakaran bagi setiap kediaman sebagai langkah awal pencegahan sekiranya berlaku kebakaran di tempat masing-masing. Di samping itu, secara tidak langsung, ia memberi laluan kepada saya untuk  mempromosi produk keluaran syarikat di pasaran tempatan,” katanya.



Antara salah satu alat pemadam api mudah alih –
9KG ABC Dry Powder

Untuk masa depan, HNH dalam proses mengeluarkan produk baharu iaitu pintu rintangan api yang dijangka akan dilancarkan pada penghujung tahun ini. Selain itu mereka berharap dapat meluaskan pasaran perniagaan ke peringkat antarabangsa memandangkan pembangunan industri komersial yang kian pesat membangun kini telah mewujudkan permintaan yang besar untuk alat dan fasiliti pemadam kebakaran. 

Oleh itu, HNH sangat optimis untuk menjadi antara tiga pengeluar alat pemadam kebakaran utama di Negara ini dalam tempoh lima tahun akan datang, sejajar dengan peningkatan kesedaran mengenai tahap keselamatan kebakaran.

Idea Niaga

What Is Ecosystem Mapping?

Ecosystem mapping is a strategic tool that helps organisations visualise the relationships and interdependencies among various stakeholders in their business environment. It provides a holistic view of how value is created, exchanged and sustained within a network of actors.

Rather than focusing only on direct supply chains or internal structures, ecosystem mapping highlights external connections and cross-industry interactions that influence a business’s performance and opportunities.

Why Is Ecosystem Mapping Important?

  • Strategic Clarity
    It helps leaders understand the broader context in which their organisation operates, identifying key players, influencers and opportunities for collaboration or disruption.
  • Innovation and Growth
    By visualising gaps or underutilised relationships, businesses can uncover new partnerships, products or services that weren’t visible before.
  • Risk Management
    Ecosystem mapping reveals dependencies and vulnerabilities, enabling companies to build resilience by diversifying or strengthening key relationships.
  • Customer-Centric Thinking
    Mapping the ecosystem around the customer journey helps organisations align offerings and touchpoints across multiple stakeholders.

Key Elements of an Ecosystem Map

An effective ecosystem map typically includes:

  • Core Entity (your company or a product/service)
  • Stakeholders (partners, suppliers, customers, regulators, etc.)
  • Relationships (how value, data, resources or influence flows)
  • External Forces (trends, competitors, innovations, policies)

Steps to Create an Ecosystem Map

  • Define Your Objective
    Are you mapping for innovation, strategy, customer experience or risk assessment?
  • Identify All Relevant Stakeholders
    Include both internal (departments, leadership) and external actors (customers, vendors, tech partners).
  • Categorise and Group Entities
    Group stakeholders by their role (e.g., value creators, enablers, distributors, influencers).
  • Visualise Interactions
    Use arrows or lines to show the flow of value, data, influence or capital.
  • Analyse and Prioritise
    Look for key leverage points, bottlenecks or untapped opportunities.

Ecosystem mapping empowers businesses to see the bigger picture, uncover hidden opportunities and design more adaptive strategies. In a world where collaboration is often more powerful than competition, understanding your ecosystem is no longer optional — it’s essential.

Pasaran perniagaan di Malaysia pada tahun 2025 menyaksikan pelbagai trend baharu yang dipacu oleh kemajuan teknologi, perubahan gaya hidup dan kesedaran terhadap kelestarian. Berikut adalah beberapa trend utama yang mempengaruhi landskap perniagaan semasa:

  • Digitalisasi Perniagaan Kecil

Kemajuan teknologi dan penggunaan internet yang meluas membuka peluang besar untuk perniagaan kecil memanfaatkan digitalisasi. Usahawan kini boleh:

  • Menggunakan platform e-dagang seperti Shopee dan Lazada.
  • Memasarkan produk melalui media sosial seperti Instagram dan TikTok.
  • Menggunakan sistem pembayaran digital seperti eWallet untuk kemudahan pelanggan. Perniagaan kecil yang berjaya beralih ke digital boleh mencapai pasaran yang lebih luas dan meningkatkan keuntungan dengan kos operasi yang lebih rendah.
  • Perniagaan Makanan Sihat dan Mesra Alam

Kesedaran tentang kesihatan dan alam sekitar semakin meningkat di kalangan pengguna. Trend ini membuka peluang kepada perniagaan yang menawarkan:

  • Makanan organik dan bebas bahan kimia.
  • Pembungkusan mesra alam seperti biodegradasi atau guna semula.
  • Hidangan berasaskan sayur yang sihat. Produk dan perkhidmatan yang menyokong gaya hidup sihat dan lestari semakin mendapat permintaan tinggi. ​
  • Perniagaan Keselematan Siber

Perniagaan dalam bidang ini sering menikmati margin keuntungan tinggi dan kadar kejayaan yang kukuh kerana perkhidmatan yang ditawarkan adalah kritikal untuk keselamatan dan kelangsungan perniagaan moden. Dengan ancaman siber yang semakin meningkat, perniagaan yang menawarkan perkhidmatan keselamatan data, penyelesaian perisian dan perundingan teknologi akan terus mendapat permintaan tinggi.

Dengan memahami dan memanfaatkan trend-trend ini, usahawan di Malaysia boleh memperkukuhkan kedudukan mereka dalam pasaran yang semakin kompetitif. Perancangan strategik dan adaptasi terhadap perubahan adalah kunci untuk kejayaan dalam perniagaan masa kini.​

In Malaysia, viral trends businesses have transformed the entrepreneurial landscape, driven by social media platforms like TikTok, Instagram, Facebook and X (formerly Twitter). Recent trends include the exclusive TikTok Shop offerings and the popularity of live stores on social media platforms.

However, is opening a business based on viral trends truly sustainable? And should entrepreneurs go big immediately or start small? Let’s explore the pros and cons of venturing into a viral trends business and the best approach to growth.

 

Starting a business based on viral trends in Malaysia can be highly rewarding, but it requires careful strategy and foresight. Entrepreneurs should capitalize on social media marketing, test the waters with minimal risk, and ensure they have a plan for long-term sustainability. Whether going big or starting small, adaptability and innovation are the keys to lasting success in the ever-evolving digital economy.

Kami Menghargai Maklum Balas Anda!

    Soalan 1

    Pengalaman Keseluruhan:

    Bagaimanakah anda menilai pengalaman keseluruhan anda di portal rasmi kami?

    Soalan 2

    Pencarian Maklumat:

    Adakah mudah untuk mencari maklumat yang anda cari?

    Soalan 3

    Bahagian Bantuan:

    Bahagian mana pada portal rasmi kami yang paling membantu anda?

    Soalan 4

    Jangkaan Laman Sesawang:

    Adakah portal rasmi kami memenuhi jangkaan anda?

    Soalan 5

    Kebarangkalian untuk Kembali:

    Adakah anda akan kembali ke portal rasmi kami pada masa hadapan?