Popular

PRIMELUBE PETROCHEMICALS SDN BHD – Rakan Usahawan PUNB

Minat terhadap bidang perniagaan telah mendorong Mohd Fu’ad bin Mohamed menubuhkan Primelube Petrochemicals (M) Sdn Bhd (Primelube) pada 5 Februari 2008. Anak jati kelahiran Batu Pahat, Johor ini mempunyai pengalaman bekerja lebih 10 tahun dalam bidang penjualan minyak pelincir kenderaan di Chevron Malaysia Limited. Bermula hanya menjadi pengedar pek minyak pelincir dan gris jenama CALTEX di Johor dan Melaka, beliau telah mengembangkan perniagaan dengan menambah produk minyak pelincir jenama REPSOL dan PENZOIL keluaran UMW Lubricant International Sdn Bhd dan UMW Pennzoil Distributor Sdn Bhd pada Disember 2011. Perkembangan membanggakan ini telah meningkatkan prestasi syarikat apabila mampu mencatat jualan sebanyak RM1.4 juta pada awal penubuhan kepada RM3.95 juta pada 2016.

Dalam usaha melebarkan empayar syarikat, Fu’ad telah memohon pembiayaan daripada PUNB pada 2009 yang digunakan untuk mengembangkan operasi perniagaan. Melihat kepada peningkatan prestasi dan kejayaan Primelube, PUNB telah meluluskan pembiayaan untuk kali kedua pada 2013 dan menawarkan khidmat nasihat, kursus dan latihan dalam usaha membantu memajukan perniagaan ke tahap yang lebih tinggi.

Produk minyak pelincir jenama REPSOL dan PENZOIL keluaran UMW Lubricant International Sdn Bhd dan UMW Pennzoil Distributor Sdn Bhd.

Antara kejayaan yang diraih oleh Primelube adalah penganugerahan dari REPSOL dan PENNZOIL di atas penjualan produk tertinggi bagi kedua-dua jenama minyak dan gas dari 2012 hingga 2016. Primelube merupakan satu-satunya syarikat Bumiputera yang masih berada dalam senarai UMW Million Dollar Club sehingga kini.

Kejayaan terus diraih apabila pada 2016, Primelube telah diberi kepercayaan oleh PETROMIN Corporation Saudi Arabia yang berpusat di Dubai, Emiriah Arab Bersatu (UAE) sebagai pengimport dan pengedar minyak pelincir jenama PETROMIN bagi Asia Tenggara. Kepakaran Fu’ad terbukti melalui kejayaannya menjual produk PETROMIN di lebih 100 syarikat tempatan hanya dalam tempoh kurang daripada satu tahun.

Di atas prestasi syarikat yang menakjubkan saban tahun juga, Primelube telah menerima pengiktirafan seperti 2017 SME Corp Certificate Of Achievement 3 Star – SME Competitiveness Rating For Enhancement (Retail & Distributive Trade) dan 2018 Muslim World Entrepreneur Development Award – Outstanding SME 2018.

Primelube menerima pengiktirafan 2018 Muslim World Entrepreneur Development Award – Outstanding SME 2018.

Momentum kejayaan terus dilakar apabila pada 2018, Fu’ad dan Primelube telah menjadi pemegang saham dalam penubuhan DD Auto Parts Sdn Bhd (DDAP), sebuah syarikat membekal alat ganti dan servis kenderaan. Langkah ke hadapan, Primelube dan DDAP merancang untuk membuka lebih banyak cawangan, secara tidak langsung membuka lebih banyak peluang kerjaya khususnya kepada Bumiputera dalam industri alat ganti dan pusat servis kenderaan di Malaysia.

DD Auto Parts Sdn Bhd (DDAP), sebuah syarikat membekal alat ganti dan servis kenderaan.

Kini, Primelube sedang mengembangkan sayapnya di Negara-negara Asia Tenggara yang lain bermula dengan Indonesia melalui pemeteraian perkongsian bersama Allied Petroleum Indonesia yang berpusat di Jakarta. Selain itu, Primelube turut menjadi pembekal minyak pelincir kepada badan berkanun dan separa Kerajaan seperti Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB), POS Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Tenaga Nasional Berhad (TNB), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Tentera Darat Malaysia.

Seperti usahawan lain, Fu’ad turut mempunyai cabaran tersendiri dalam mengusahakan perniagaan, terutama dalam bidang yang kebanyakkannya lebih didominasi oleh bangsa asing dan syarikat ternama. Menurut beliau, industri ini memerlukan modal yang besar khususnya dari segi aspek promosi dan pengiklanan kerana perniagaan seperti ini melibatkan urusan pemberian kredit kepada pelanggan. Manakala bagi produk yang diimport pula, pertukaran mata wang asing mampu mempengaruhi harga produk yang dipasarkan dengan tawaran harga yang berpatutan. Malah, lambakan produk jenama tempatan yang lebih murah turut memberi kesan kepada hasil jualan kerana kebanyakan produk tersebut menggunakan minyak pelincir yang telah digunakan dan dikitar semula.

“Saya berharap dapat memasarkan minyak pelincir jenama PETROMIN di seluruh Asia Tenggara dan menjadikan jenama yang telah bertapak di Asia Barat lebih daripada 50 tahun ini sebagai produk No.1 di Malaysia pada masa hadapan,” akhiri beliau.

BABYMAMA TRADING SDN BHD – Rakan Usahawan PUNB

Jenama Tateh tidak lagi asing di kalangan pasangan suami isteri yang ingin mencari keperluan barangan penjagaan ibu dan bayi. Selain barangan kelengkapan bayi, Butik Tateh yang diuruskan oleh Babymama Trading Sdn Bhd ini turut mementingkan penjagaan kesihatan ibu sepanjang proses berpantang.  

Jom ikuti soal jawab bersama pengasasnya, Siti Shafurah Abas tentang pengalaman beliau menguruskan jenama pilihan ibu bapa ini.

S: Apakah perbezaan Tateh berbanding jenama-jenama lain?

J: Tateh menawarkan produk-produk barangan keperluan penjagaan bayi dan juga bagi ibu yang sedang berpantang. Apabila para pelanggan berkunjung ke butik Tateh, mereka bukan sahaja boleh mendapatkan barangan, malah turut dibekalkan dengan ilmu tentang penjagaan bayi, cara penyusuan  serta kaedah berpantang yang betul daripada kakitangan kami yang terlatih dan berpengalaman terutama bagi pasangan yang sedang membuat persiapan terakhir.

Inilah keistimewaan Tateh.

Setsuri – set berpantang yang boleh didapati di butik Tateh

S: Bagaimana Tateh menjaga hubungan dengan pelanggan?
J:
Matlamat utama Tateh adalah memastikan pelanggan mendapat barangan yang diperlukan dan berpuas hati dengan perkhidmatan yang ditawarkan. Ini kerana Tateh tidak hanya mahu menjadi penjual barangan keperluan bayi sahaja sebaliknya menjadi tempat rujukan bagi pasangan ibu bapa yang menyambut kelahiran cahaya mata. Disebabkan ini, setiap tenaga kerja kami mendapat latihan dan pemantauan berterusan supaya pelanggan kekal setia dan percaya dengan Tateh.

S: Apakah motivasi yang mendorong anda dalam memimpin Tateh?
J:
Sebagai seorang usahawan dan juga ibu kepada empat orang anak, saya berasa amat berpuas hati apabila dapat memberi jalan penyelesaian kepada mereka yang mempunyai sebarang kemusykilan terutama dalam penjagaan bayi dan sepanjang proses berpantang. Ini kerana, seperti para ibu lain, saya juga mahukan yang terbaik khususnya perkara melibatkan penjagaan diri dan anak.

Jika dahulu, tidak banyak pusat atau tempat rujukan penjagaan bayi selain daripada hospital dan klinik. Oleh sebab itu, saya mengambil inisiatif ini untuk mewujudkan Tateh. Pengalaman ini menjadi pemangkin inspirasi dalam terus membawa jenama Tateh ke tahap yang lebih tinggi.

S: Menjejak 2020 ini, apakah pendekatan baharu yang telah dirancang untuk Tateh?

J: Dalam usaha bagi memastikan Tateh kekal sebagai pilihan utama, kami akan sentiasa mempertingkatkan promosi dan strategi pemasaran agar Tateh akan lebih dikenali. Salah satu caranya adalah dengan menghasil dan menjual produk-produk berdasarkan permintaan dan keperluan pelanggan. Disinilah pentingnya mengekalkan hubungan yang baik dengan pelanggan kerana mereka merupakan faktor utama kejayaan sesebuah perniagaan.

Selain itu, kami juga sentiasa membuat persediaan dalam memperkemaskan lagi ilmu-ilmu berkaitan penjagaan bayi dan berpantang agar dapat memberikan perkhidmatan terbaik untuk para pelanggan kami.

Tateh juga akan mempergiatkan lagi kempen-kempen kesedaran dan maklumat keselamatan penjagaan anak, contohnya kepentingan penggunaan Child Restraint System (CRS) atau kerusi keselamatan kanak-kanak seperti yang diwajibkan oleh pihak Kerajaan.

S: Di mana anda melihat Tateh untuk 5 tahun yang akan datang?
J:
 Kami merancang untuk memperkembangkan lagi sayap perniagaan Tateh daripada 18 cawangan kepada 25 cawangan dalam jangka masa 5 tahun akan datang. Pada masa yang sama, kami memastikan setiap cawangan Tateh dapat mencatatkan keuntungan yang memberangsangkan melebihi daripada sasaran yang telah ditetapkan. 

Selain itu, kami juga merancang untuk menambah baik program pembangunan warga kerja Tateh melalui pemahaman dan peningkatan ilmu khususnya tentang produk dan servis perkhidmatan ditawarkan bagi memastikan para pelanggan Tateh berpuas hati.

Antara produk lain yang ditawarkan oleh butik Tateh

S: Apakah nasihat anda kepada mereka yang ingin dan telah menjadi usahawan?

J: Secara peribadi, seorang usahawan itu tidak boleh mempunyai sikap suka bertangguh dalam melakukan sesuatu perkara, baik dalam perniagaan mahupun kehidupan peribadi. Sikap ini bakal merugikan bukan sahaja masa malah wang dan tenaga. Harus mempunyai semangat mahu maju ke hadapan dan sentiasa berfikir serta bertindak satu langkah ke hadapan daripada orang lain dan jangan pernah putus asa. Tetapkan matlamat dan sasaran yang boleh diukur dan ada garis masa yang jelas. Sekiranya matlamat ini tercapai lebih awal, jangan terlalu selesa dan tetapkan matlamat baru yang lebih besar. 

FAST BIKES SDN BHD – Rakan Usahawan PUNB

Fast Bikes bukan lagi nama asing dalam dunia pengedaran motosikal berkuasa tinggi jenama Triumph di Malaysia. Sebagai pengedar tunggal produk keluaran United Kingdom itu, Fast Bikes telah mengembangkan perniagaan di dua negeri iaitu Sabah dan Pulau Pinang.

Keupayaan Ketua Pegawai Eksekutif Fast Bikes Sdn Bhd, Dato’ Razak Al Malique bin Hussain membawa masuk jenama antarabangsa ini ke Malaysia telah memecah tradisi perniagaan motosikal berkuasa tinggi yang selama ini dimonopoli oleh golongan bukan Bumiputera.

Menurut beliau, sambutan menggalakkan yang diterima daripada para penunggang motosikal tegar di Negara ini menjadi satu suntikan semangat kepada dirinya untuk terus berusaha meluaskan lagi pengedaran motosikal Triumph yang bercirikan reka bentuk klasik dan moden di pasaran Malaysia.

Di awal penglibatannya pada 2010, Dato’ Razak merupakan seorang penjual motosikal jenama Triumph yang menjalankan operasi perniagaan di sebuah lot rumah kedai yang terletak di Kampung Pandan, Kuala Lumpur. Pada ketika itu, sasaran jualan untuk sebulan hanyalah sebanyak dua hingga tiga buah motosikal sahaja.

Namun, setelah tiga tahun beroperasi, syarikatnya berjaya meraih peningkatan jualan yang memberangsangkan. Menyedari akan kehebatan dan potensi jenama motosikal ini di pasaran, beliau mula memasang cita-cita untuk mengembangkan perniagaan dengan menjadi francaisor utama Triumph di Malaysia.

“Sehingga kini, Fast Bikes telah berjaya meluaskan perniagaannya dengan membuka peluang kepada tiga pengedar motosikal di Pulau Pinang, Johor dan Sarawak,” katanya.

Untuk perkembangan terkini, Fast Bikes telah memperkenalkan rangkaian klasik moden Triumph 2019 apabila melancarkan lima model baharu untuk pasaran tempatan. Model baharu itu terdiri daripada Street Twin, Street Scrambler, Scrambler XC, Scrambler XE dan Speed Twin.

Mengulas tentang cerita disebalik kejayaan syarikat, pelbagai cabaran yang telah ditempuhi oleh Dato’ Razak antaranya apabila beliau terpaksa melalui proses yang agak rumit dalam permohonan perjanjian francais bersama syarikat induk Triumph di UK untuk memberi peluang kepada beliau membuka francais motosikal Triumph di Malaysia.

Namun begitu, kerumitan tersebut langsung tidak mematahkan semangatnya untuk terus berusaha. Dengan bantuan daripada seorang rakan, beliau akhirnya berjaya menghubungi pihak pengurusan tertinggi Triumph bagi membentangkan rancangan perniagaan beliau.

Walaupun proses perjanjian mengambil masa hampir dua tahun, namun, Alhamdulillah, berkat usaha gigihnya, Triumph akhirnya meluluskan permohonan tersebut dan memberikan kepercayaan kepada Dato’ Razak untuk membuka francais jenama motosikal itu di Malaysia.

Bantuan pembiayaan daripada PUNB juga tiba pada masa yang sangat tepat. Suntikan modal yang diterima pada 2013 itu telah digunakan untuk memulakan operasi perniagaan francais tersebut.

Dato’ Razak menitip nasihat kepada para usahawan muda yang ingin mengorak langkah dalam dunia perniagaan supaya tidak menjadikan faktor wang ringgit sebagai pendorong utama untuk maju ke hadapan. Sebaliknya, beliau menekankan sifat keikhlasan dalam perniagaan dan usaha yang berterusan adalah tunjang utama kejayaan sesebuah perniagaan agar lebih diberkati oleh Allah S.W.T.

WIRA FOOD TRADING – Rakan Usahawan PUNB

Wira Food Trading Sdn Bhd adalah pemborong & pembekal produk sejuk beku halal di Lembah Klang. Semua produk keluarannya disahkan Halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Idea Niaga

What Is Ecosystem Mapping?

Ecosystem mapping is a strategic tool that helps organisations visualise the relationships and interdependencies among various stakeholders in their business environment. It provides a holistic view of how value is created, exchanged and sustained within a network of actors.

Rather than focusing only on direct supply chains or internal structures, ecosystem mapping highlights external connections and cross-industry interactions that influence a business’s performance and opportunities.

Why Is Ecosystem Mapping Important?

  • Strategic Clarity
    It helps leaders understand the broader context in which their organisation operates, identifying key players, influencers and opportunities for collaboration or disruption.
  • Innovation and Growth
    By visualising gaps or underutilised relationships, businesses can uncover new partnerships, products or services that weren’t visible before.
  • Risk Management
    Ecosystem mapping reveals dependencies and vulnerabilities, enabling companies to build resilience by diversifying or strengthening key relationships.
  • Customer-Centric Thinking
    Mapping the ecosystem around the customer journey helps organisations align offerings and touchpoints across multiple stakeholders.

Key Elements of an Ecosystem Map

An effective ecosystem map typically includes:

  • Core Entity (your company or a product/service)
  • Stakeholders (partners, suppliers, customers, regulators, etc.)
  • Relationships (how value, data, resources or influence flows)
  • External Forces (trends, competitors, innovations, policies)

Steps to Create an Ecosystem Map

  • Define Your Objective
    Are you mapping for innovation, strategy, customer experience or risk assessment?
  • Identify All Relevant Stakeholders
    Include both internal (departments, leadership) and external actors (customers, vendors, tech partners).
  • Categorise and Group Entities
    Group stakeholders by their role (e.g., value creators, enablers, distributors, influencers).
  • Visualise Interactions
    Use arrows or lines to show the flow of value, data, influence or capital.
  • Analyse and Prioritise
    Look for key leverage points, bottlenecks or untapped opportunities.

Ecosystem mapping empowers businesses to see the bigger picture, uncover hidden opportunities and design more adaptive strategies. In a world where collaboration is often more powerful than competition, understanding your ecosystem is no longer optional — it’s essential.

Pasaran perniagaan di Malaysia pada tahun 2025 menyaksikan pelbagai trend baharu yang dipacu oleh kemajuan teknologi, perubahan gaya hidup dan kesedaran terhadap kelestarian. Berikut adalah beberapa trend utama yang mempengaruhi landskap perniagaan semasa:

  • Digitalisasi Perniagaan Kecil

Kemajuan teknologi dan penggunaan internet yang meluas membuka peluang besar untuk perniagaan kecil memanfaatkan digitalisasi. Usahawan kini boleh:

  • Menggunakan platform e-dagang seperti Shopee dan Lazada.
  • Memasarkan produk melalui media sosial seperti Instagram dan TikTok.
  • Menggunakan sistem pembayaran digital seperti eWallet untuk kemudahan pelanggan. Perniagaan kecil yang berjaya beralih ke digital boleh mencapai pasaran yang lebih luas dan meningkatkan keuntungan dengan kos operasi yang lebih rendah.
  • Perniagaan Makanan Sihat dan Mesra Alam

Kesedaran tentang kesihatan dan alam sekitar semakin meningkat di kalangan pengguna. Trend ini membuka peluang kepada perniagaan yang menawarkan:

  • Makanan organik dan bebas bahan kimia.
  • Pembungkusan mesra alam seperti biodegradasi atau guna semula.
  • Hidangan berasaskan sayur yang sihat. Produk dan perkhidmatan yang menyokong gaya hidup sihat dan lestari semakin mendapat permintaan tinggi. ​
  • Perniagaan Keselematan Siber

Perniagaan dalam bidang ini sering menikmati margin keuntungan tinggi dan kadar kejayaan yang kukuh kerana perkhidmatan yang ditawarkan adalah kritikal untuk keselamatan dan kelangsungan perniagaan moden. Dengan ancaman siber yang semakin meningkat, perniagaan yang menawarkan perkhidmatan keselamatan data, penyelesaian perisian dan perundingan teknologi akan terus mendapat permintaan tinggi.

Dengan memahami dan memanfaatkan trend-trend ini, usahawan di Malaysia boleh memperkukuhkan kedudukan mereka dalam pasaran yang semakin kompetitif. Perancangan strategik dan adaptasi terhadap perubahan adalah kunci untuk kejayaan dalam perniagaan masa kini.​

In Malaysia, viral trends businesses have transformed the entrepreneurial landscape, driven by social media platforms like TikTok, Instagram, Facebook and X (formerly Twitter). Recent trends include the exclusive TikTok Shop offerings and the popularity of live stores on social media platforms.

However, is opening a business based on viral trends truly sustainable? And should entrepreneurs go big immediately or start small? Let’s explore the pros and cons of venturing into a viral trends business and the best approach to growth.

 

Starting a business based on viral trends in Malaysia can be highly rewarding, but it requires careful strategy and foresight. Entrepreneurs should capitalize on social media marketing, test the waters with minimal risk, and ensure they have a plan for long-term sustainability. Whether going big or starting small, adaptability and innovation are the keys to lasting success in the ever-evolving digital economy.

Kami Menghargai Maklum Balas Anda!

    Soalan 1

    Pengalaman Keseluruhan:

    Bagaimanakah anda menilai pengalaman keseluruhan anda di portal rasmi kami?

    Soalan 2

    Pencarian Maklumat:

    Adakah mudah untuk mencari maklumat yang anda cari?

    Soalan 3

    Bahagian Bantuan:

    Bahagian mana pada portal rasmi kami yang paling membantu anda?

    Soalan 4

    Jangkaan Laman Sesawang:

    Adakah portal rasmi kami memenuhi jangkaan anda?

    Soalan 5

    Kebarangkalian untuk Kembali:

    Adakah anda akan kembali ke portal rasmi kami pada masa hadapan?